خودروهای کلاس هاچ بک به دلایلی چون قیمت مقرون‌به‌صرفه، کاربردی‌بودن در موقعیت‌های مختلف، هزینه‌های نگه‌داری ارزان و طراحی جوان‌پسند طرفداران بسیاری دارند. معمولا خودروسازان مختلف برای جذب مشتری‌ بیشتر، نسخه‌هایی قدرتمند از مدل‌های هاچ بک هم تولید می‌کنند تا مجموعه‌ی کاملی در اختیار متقاضی قرار بگیرد.

در طول دهه‌های گذشته، هاچ بک های محبوب و ماندگاری تولید شده‌اند که هنوزهم می‌توان از رانندگی با آن‌ها لذت برد. در ادامه به معرفی ۶ مورد از بهترین ها می پردازیم پس با امداد خودرو ۳۵۱۰ همراه باشید.

۱. فورد فیِستا ST نسل ششم

فورد فیِستا

تولید از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷

قیمت مدل‌های دستِ‌دوم: ۹,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار

در سال ۲۰۰۸ و هنگام رونمایی نسل ششم فورد فیِستا ST، سطح خودروهای هاچ‌بک دگرگون شد. این مدل از فیِستا که در کلاس‌های هاچ بک و ون و سدان تولید شد، فقط در سال اول عرضه در اروپا، ۸۱۰,۰۰۰ مشتری پیدا کرد. نسخه‌ی ST نهایت هاچ‌بکی جذاب بود: طراحی جوان‌پسند با پیشرانه‌ی بی‌نظیر ۱.۶ لیتری اکوبوست فورد و قدرت ۱۸۰ اسب‌بخار. با گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر و نهایت قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار در حالت اُوِربوست (Overboost)، دو چرخ جلو فیِستا ST با تعادل فوق‌العاده کیلومترها مسافت را پشت‌سر‌ می‌گذارند. البته، به‌لطف وجود سیستم کنترل کشش و توزیع گشتاور، تنها دو چرخ جلو پرکار نبودند و در حالت ساده، مهندسان فورد گونه‌ی جذابی از دیفرانسیل را ارائه کردند که عملکرد سیستم لغزش محدود (LSD) را تقلید می‌کرد. نسخه‌ی ST فیِستا در‌مقایسه‌با مدل استاندارد علاوه‌بر ۱۵ میلی‌متر ارتفاع کمتر، تجهیزات بیشتری مثل سیستم تعلیق سخت‌تر و ترمزهای دیسکی در چهار چرخ هم داشت. بزرگ‌ترین خصیصه‌ای که باعث شهرت نسل ششم فورد فیِستا ST شد، تعادل فوق‌العاده‌ی خودرو در قوای فنی و تعلیق و فرمان‌پذیری است که پدال‌بازی راننده را تقریبا به صفر می‌رساند.

۲. رنو کلیو ویلیامز

رنو کلیو ویلیامز

تولید از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶

قیمت مدل‌های دستِ‌دوم: ۲۲,۰۰۰ تا ۳۳,۰۰۰ دلار

نسل اول هاچ بک پرطرفدار کلیو (Clio) سال ۱۹۹۰ رونمایی شد. یک سال بعد، نسخه‌ی جدید با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری با ۱۶ سوپاپ و نام Clio 16V تولید شد. با اینکه نسخه‌ی ۱۶V به‌راحتی تا حدود ۲۱۰ کیلومتربرساعت سرعت می‌گرفت، این مدل ویلیامز بود که به‌عنوان جایگزین شایسته‌ی رنو ۵ نسخه‎ی GT Turbo در نزد بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان پذیرفته شد. نسخه‌ی ویژه‌ و تولید محدود ویلیامز از رنو کلیو (حدود ۳,۸۰۰ دستگاه) برای جذب بیشتر مشتری و بازاریابی بهتر براساس تیم فرمول یک ویلیامز (Williams) نام‌گذاری شد که روز‌های موفقی را می‌گذراند. تیم فرمول یک ویلیامز دخالتی در طراحی و مهندسی این مدل نداشت؛ اما کلیو ویلیامز یکی از هاچ‌بک‌های برتر در تاریخ خودروسازی است. بخش جلوِ شاسی و زیربندی این مدل دقیقا همان نمونه‌ی مدل مسابقه‌ای کلیو بود. سیستم تعلیق تقویت‌شده و افزایش حجم پیشرانه از ۱.۸ به ۲ لیتر که در ۶,۱۰۰ دوربردقیقه تا ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت (۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور در ۴,۵۰۰ دوربردقیقه) دراختیار راننده قرار می‌داد، رنو کلیو ویلیامز را به موشک کوچک خیابانی تبدیل کرد. رنو کلیو ویلیامز که خودرو ایمنی مسابقات فرمول یک در فصل ۱۹۹۶ بود، فرمول جادویی وزن کم (۹۸۱ کیلوگرم) و پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و جعبه‌دنده‌ی دستی در خودروهای هاچ‌بک جذاب را به بهترین شکل ممکن ارائه داد. رنو کلیو ویلیامز درمجموع در سه سری مختلف و بیش از ۱۲,۰۰۰ دستگاه تولید شد.

۳. هوندا سیویک Type R نسل دوم

هوندا سیویک Type R

تولید از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵

قیمت مدل‌های دستِ‌دوم: ۳,۵۰۰ تا ۹,۰۰۰ دلار

خودروساز ژاپنی هوندا در دهه‌ی ۱۹۹۰، دو خودرو مختلف با کد Type R تولید کرد که هر دو موفقیت بزرگی بودند. پیش از ایجاد پیوند تایپ R با کوپه‌ی اسپرت اینتگرا (Integra)، هوندا سیویک جدید را تولید کرد. در سیویک تایپ R کد EP3، مهندسان ژاپنی به پیشرانه بهای بیشتری از شاسی داده بودند که حاصل آن سواری سخت‌تر درمقایسه‌با دیگر مدل‌ها شد. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۹۹۸ سی‌سی تنفس طبیعی در سیویک EP3 به فناوری زمان‌بندی سوپاپ متغیر اختصاصی هوندا موسوم به VTEC مجهز بود تا در ۷,۴۰۰ دوربردقیقه درکنار صدای گوش‌نواز، نهایت ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت را به محور جلو تقدیم کند. البته براساس استانداردهای امروز، گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر مناسب به‌نظر نمی‌رسد؛ اما سیویک جذاب در زمان ۶.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. سیویک تایپ R EP3 که تنها در انگلستان تولید و به کشورهای مختلف حتی خودِ ژاپن صادر می‌شد، به‌لطف هواداران بی‌شمار، جعبه‌دنده‌ی عالی با تعویض دنده‌های لذت‌بخش و استهلاک اندک، از هاچ بک های ماندگار تاریخ است. رانندگی با این مدل به‌دلیل پیشرانه‌ی جواهر هوندا که تا بیش از ۷,۰۰۰ دوربردقیقه گاز می‌خورد، هنوزهم هیجان‌انگیز است.

۴. رنو ۵ توربو ۲

رنو 5 توربو 2

تولید از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶

قیمت مدل‌های دستِ‌دوم: ۸۸,۰۰۰ تا ۱۰۲,۰۰۰ دلار

مدیران ارشد رنو برای مقابله با موفقیت لانچیا در مسابقات رالی، تصمیم گرفتند نسخه‌ای ویژه از رنو ۵ را تولید کنند. به‌کمک تیم طراحی ایتالیایی برتونه (Bertone) و مهندسان رنو، مدلی کاملا متفاوت از رنو ۵ متولد شد. پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری رنو ۵ توربو که حالا در ۶,۰۰۰ دور بر دقیقه ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد، برخلاف نمونه‌ی استاندارد که جلو بود، در مرکز بدنه و درست پشت صندلی‌های جلو نصب شد. نسخه‌ی دوم رنو ۵ توربو پس از تولید نمونه‌های جاده‌ای لازم برای شرکت این برند فرانسوی در مسابقات رالی، با قطعات بیشتر مدل استاندارد عرضه شد. رنو ۵ توربو ۲ در‌مقایسه‌با نمونه‌ی اول قیمت ارزان‌تری داشت؛ اما با عملکرد فنی مشابه، در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و نهایت سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این مدل که یکی از خودروهای فرانسوی پرطرفدار سال‌های گذشته است، امروز با قیمت‌های گران‌تر خریدوفروش می‌شود. ایده‌ی هاچ‌بک فرانسوی با طرح موتور میانی دوباره سال ۱۹۹۸ با مدل رنو کلیو V6 مطرح شد.

۵. فولکس واگن گلف GTI نسل پنجم

فولکس واگن گلف GTI

تولید از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

قیمت مدل‌های دستِ‌دوم: ۴,۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰ دلار

فولکس واگن پس از تولید نسل اول گلف و موفقیتش، سال‌ها به‌دنبال تکرار فرمول این هاچ‌بک بود. سرانجام بیش از ۱۰ سال گذشت تا این خودروساز آلمانی با نسل پنجم گلف GTi دوباره به صدر جدول بهترین هاچ بک ها بازگردد. برجسته‌ترین ویژگی گلف نسل پنجم که باعث محبوبیتش شد، شاسی جدید بود که از طرح مستقل سیستم تعلیق استفاده می‌کرد و پیشرانه‌ی ۲ لیتری توبوشارژ TFSI با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار بود. گلف GTi پنجم در دو نسخه‌ی سه‌در و پنچ‌در و جعبه‌دنده‌های ۶ سرعته‌ی دستی و ۶ سرعته‌ی دوکلاچه عرضه شد. نسل پنجم هاچ‌بک دوست‌داشتنی فولکس واگن در‌مقایسه‌با نمونه‌های اولیه ابعاد بزرگ‌تر هم داشت؛ اما تناسب بین وزن و قدرت به‌خوبی مهندسی‌شده بود؛ به‌طوری‌که رانندگی روزمره در جاده و کنترل تهاجمی خودرو در پیست، هر دو لذت‌بخش و جذاب بود.

۶. رنو مگان R26.R

رنو مگان R26.R

تولید از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰

قیمت مدل‌های دستِ‌دوم: ۲۶,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ دلار

برای اثبات توانایی فراوان تیم مهندسی رنو اسپرت در تولید هاچ بک مناسب رانندگی روزمره و پیست، باید به مگان R26.R مراجعه کرد. R26.R با پیشرانه‌ی ۲۲۷ اسب‌بخاری قطعا یکی از بهترین محصولات تاریخ رنو است. در جاده‌ی خشک و دمای مناسب لاستیک‌ها، چسبندگی تجربه‌شده در پشت فرمان این هاچ‌بک فرانسوی توصیف‌کردنی نیست. فرمان‌پذیری رنو مگان R26.R حیرت‌آور است خودرو دقیقا برای دستورهای راننده و تکان‌های حساس فرمان در حالت آماده‌باش قرار دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 9 =