تاریخچه برند تویوتا (قسمت اول)

در سال‌های اخیر، رکورد بیشترین تولید و فروش جهانی خودرو با یک برند، در اختیار تویوتا بوده است. تاریخچه‌ی تأسیس و مهم‌ترین محصولات این خودروساز، اهمیت ویژه‌ای برای علاقه‌مندان صنعت حمل‌و‌نقل دارد.

شاید از دیدگاه بسیاری از مردم فولکس واگن با زیرمجموعه‌های متعدد، آمار تولیدوفروش بیشتری درمقایسه‌با تویوتا داشته باشد؛ اما درواقع، هنوز غول خودروسازی ژاپن با عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا فعالیت می‌کند. سالیانه، بیش از ۱۰ میلیون خودرو با برند تویوتا در سراسر جهان تولید می‌شود؛ درحالی‌که رقیب آلمانی با برندهای مختلف مثل فولکس‌واگن، آئودی، پورشه، سئات و اشکودا این عدد را ثبت کرده است. علاوه‌براین، تویوتا چهارمین تولیدکننده‌ خودروهای تجاری سبک (مینی‌بوس و کامیونت) در جهان نیز محسوب می‌شود.

تویوتا در صدر فهرست ارزشمندترین خودروسازان دنیا حضور دارد. ارزش برند این شرکت ژاپنی را ۵۳.۵ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند؛ درحالی‌که مرسدس بنز، بی‌ام‌و، هوندا، فورد و هیوندای به‌ترتیب با ۴۸.۶، ۴۱، ۲۳.۵، ۱۴ و ۱۳.۵ میلیارد دلار پشت‌سر تویوتا هستند. تعداد کارکنان و حقوق‌بگیران مستقیم غول خودروسازی ژاپن در سراسر جهان، حدود ۳۷۰,۰۰۰ نفر است. بهره‌وری کارکنان در تویوتا کیفیتی فراتر از دیگر خودروسازان دنیا دارد. به‌عنوان مثال، تعداد کارکنان تمام شرکت‌ها و برندهای زیرمجموعه‌ی گروه فولکس واگن با تیراژ تولید نزدیک به تویوتا ۶۴۲,۰۰۰ نفر هستند.

شرکت تویوتا نیز مانند بسیاری از شرکت های دیگر فراز و نشیب ها و داستان خاص خود را دارد، پس با امداد خودرو ۳۵۱۰ برای آشنایی با تاریخچه این شرکت محبوب همراه باشید.

مقالات مرتبط :

خاندان تویودا در خودروسازی تویوتا

صنعت و اقتصاد قدرتمند ژاپن مدیون کارآفرینان برجسته‌ای مثل سکیچی تویودا و کیچیرو تویودا است. این پدر و پسر علاوه‌بر تأسیس شرکت‌ها و کارخانه‌های پویا، خانواده‌ای متشکل از مدیران برجسته تربیت کردند که نسل آن‌ها تابه‌امروز ادامه دارد و همچنان در رأس هیئت‌مدیره‌ی برندهای بزرگ ژاپن دیده می‌شوند.

سکیچی تویودا و کیچیرو تویودا

سکیچی تویودا (Sakichi Toyoda) متولد سال ۱۸۶۷، پدر انقلاب صنعتی ژاپن نام گرفته است. او نه‌تنها در نقش مهندسی نابغه بسیاری از دستگاه‌های پارچه‌بافی و نساجی آن زمان را اختراع کرد؛ بلکه بنیان‌گذار کارخانه‌های مدرن با دستگاه‌های خودکار در ژاپن بود. سکیچی تویودا توانست اهمیت تئوری جیدوکا (Jidoka) را درعمل ثابت کند. براساس فلسفه‌ی جیدوکا، هر دستگاه یا سیستم صنعتی باید توانایی تشخیص ایراد در محصول و عملکرد خود را داشته باشد تا از تولید ناقص جلوگیری کند. این موضوع امروزه، به‌عنوان اصلی بسیار مهم در سیستم تولید و کنترل کیفیت خودروسازی تویوتا اجرا می‌شود.

کیچیرو (Kiichiro Toyoda)، فرزند سکیچی تویودا، در سال ۱۸۹۴ متولد شد. ایده‌ی سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی و تأسیس شرکت تویوتا متعلق به او است. کیچیرو به‌سختی توانست اعضای خانواده،  خصوصا برادر بزرگ‌تر را متقاعد کند تا به‌جای گسترش فعالیت در صنعت نساجی، خودروسازی را انتخاب کنند. تولید وسیله‌ی نقلیه یکی از رؤیاهای بلندپروازانه‌ی پدر بود که البته، مجال تحقق نیافت. کیچیرو مانند پدر، اختراع‌ها و ابداع‌های صنعتی متعددی دارد که در کشورش به «ادیسون ژاپن» مشهور شده است. او در آخرین سال‌های عمر، درباره‌ی موفقیت خودروسازی تویوتا مأیوس شد و از سِمَت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد.

ایجی تویودا و راجر اسمیت

ایجی تویودا (Eiji Toyoda)، نوه‌ی سکیچی و پسرعموی کیچیرو، مهم‌ترین شخصیت در توسعه‌ی خودروسازی تویوتا است. او در سال ۱۹۱۳ به‌دنیا آمد و در سال ۱۹۵۷، ۵ سال بعد از فوت کیچیرو، یکی از مدیران عالی‌رتبه‌ی شرکت شد. ایجی تویودا تا سال ۱۹۹۲ و ۸۱ سالگی، با عنوان‌های مختلف، هم‌چون مدیرعامل یا رئیس هیئت‌مدیره، در رأس خودروسازی تویوتا حضور داشت تا جمعا پیش از ۳۵ سال، مهم‌ترین شخصیت در توسعه‌ی شرکت باشد. ایجی در ۳۰ سالگی و هم‌زمان با تأسیس خودروسازی تویوتا، از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته‌ی مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد. اولین کارخانه‌ی تویوتا واقع در ۳۲ کیلومتری شهر ناگویا، زیرنظر ایجی شکل گرفت و آن‌چنان رشد کرد که امروزه، منطقه‌ی پیرامون آن با جمعیت ۴۲۰,۰۰۰ نفر و مساحت ۹۲۰ کیلومترمربع، شهر تویوتا (Toyota City) نام دارد.

ایجی تویودا

ایجی در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ و زمانی‌که امیدی به موفقیت جهانی خودروسازی تویوتا نبود، چندین‌بار به آمریکا سفر  و از کارخانه‌ی فورد بازدید کرد. در آن زمان، تویوتا ۲,۵۰۰ خودرو در مدت ۱۳ سال تولید کرده بود؛ درحالی‌که مجموعه‌ی کارخانه‌های فورد (Ford River Rouge Complex) روزانه ۸,۰۰۰ دستگاه و سالیانه ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کردند. ایجی با الگوبرداری از خطِ‌تولید فورد و ابتکار مدیریتی هنری فورد در ابداع نوع جدید کارخانه‌های صنعتی آمریکا، تویوتا را متحول کرد. افزایش بهره‌وری کارگران و تغییر در طراحی محصولات با هدف کاهش هزینه‌ها، اولین دستاورد بزرگ ایجی تویودا در اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ بود.

تویوتا

ایجی تلاش کرد ایده‌ی بلندپروازانه‌ی فروش خودروهای ژاپنی در آمریکا را میسر کند. در اولین تلاش و زمانی‌که هنوز رئیس شرکت نشده بود، وی تویوتا کرون (Crown) را با الهام از مدل‌های آمریکایی زمان خود معرفی کرد. نسل اول کرون بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲، موفقیت چندانی در بازارهای غربی نداشت و شاید به‌همین‌دلیل، ایجی تویودا به فکر عرضه‌ی خودرویی کامپکت و اقتصادی افتاد.

تویوتا

تنها دو سال بعد از آنکه ایجی تویودا به سِمَت مدیرعاملی تویوتا رسید، کورولا راهی بازار آمریکا شد. نسل اول این خودرو سال ۱۹۶۶ طراحی شده بود؛ اما با تغییرات دلخواه ایجی تویودا، مثل نصب پیشرانه‌ی جدید یک‌لیتری، سیستم تهویه‌ی مطبوع مجهز به کولر و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، سال ۱۹۶۹ به بازار آمریکا رسید. امروزه، تویوتا کورولا بعد از راو۴ و کمری، پرفروش‌ترین محصول تویوتا در آمریکا است.

سومین تصمیم بزرگ و تاریخ‌ساز ایجی تویودا درکنار تحول ساختاری خطوط تولید و عرضه‌ی کورولا به‌عنوان محصول صادراتی موفق، ایده‌ی تأسیس برند لکسوس بود. بسیاری معتقدند عرضه‌ی خودروهای لوکس با برند جدید و اختصاصی را ایجی تویودا مطرح کرد تا سهم بیشتری از بازارهای خارجی، خصوصا آمریکا، نصیب تویوتا شود. او در سال ۱۹۸۹ و در ۷۶ سالگی، لکسوس را تأسیس کرد. در آن زمان، وی در سِمَت رئیس هیئت‌مدیره‌ی تویوتا فعالیت می‌کرد.

از دیدگاه تاریخ‌نویسان و کارشناسان صنعت خودرو، ایجی تویودا برای ژاپن، هم‌چون هنری فورد در آمریکا است. این شخصیت‌ها علاوه‌بر ایجاد تحول بزرگ و سودآوری عالی در شرکت‌هایشان، تأثیری انکارناپذیر بر صنعت خودروسازی جهان گذاشتند. یقینا توسعه‌ی برندهای ژاپنی که از تویوتا و دستاوردهای آن بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ ایده می‌گرفتند، با حضور ایجی تویودا سرعت ‌گرفت و تمامی شرکت‌های خودروسازی ژاپن را تحت‌تأثیر قرار داد.

نام شرکت و نماد تجاری

دلایل گوناگونی برای انتخاب نام تویوتا برای کارخانه‌ی خودروسازی زیرمجموعه‌ی شرکت تویودا وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد تفاوت بین برند فعال در صنعت خودرو و شرکت نساجی عنوان شده است. علاوه‌براین، نوعی تقارن آوایی و نوشتاری نیز در تویوتا وجود دارد که تلفظ آن را خصوصا برای غیرژاپنی‌ها ساده‌تر از تویودا می‌کند. در زبان ژاپنی، تویودا به‌معنی «شالی‌کار» (کارگر مزرعه‌ی برنج) است.

لوگو تویوتا

تا سال ۱۹۸۹، عبارت نوشتاری تویوتا با حروف بزرگ انگلیسی نماد تجاری این خودروساز بود. البته، هنوز هم TOYOTA با رنگ قرمز و فونت مخصوصش، لوگو این شرکت محسوب می‌شود و در رأس مکاتبات یا سر در نمایندگی‌ها وجود دارد. امروزه، وانت تاکوما، تنها محصول تویوتا است که به‌جای لوگو بیضی‌شکل، از عبارت TOYOTA در جلوپنجره نمای روبه‌روی بدنه استفاده می‌کند. این ترکیب احتمالا الگوبرداری شرکت ژاپنی از وانت F-۱۵۰ ساخت فورد، مهم‌ترین رقیب در بازار آمریکا است.

از ابتدای سال ۱۹۹۰، لوگو جدید تویوتا متشکل از سه بیضی روی درپوش موتور و مرکز فرمان محصولات مختلف این خودروساز دیده می‌شود. بنابر اعلام غیررسمی، بیضی‌های هم‌اندازه در مرکز که حالت عمودی و افقی دارند، هم‌پوشانی نیازهای مشتری و محصولات تویوتا را نشان می‌دهند. بیضی بزرگ هم تمثیلی از ترکیب و ارتباط همیشگی آن‌ها است. از دیدگاه بعضی کارشناسان، سه بیضی در نماد تجاری تویوتا تأکید بر سه خطِ‌مشی اصلی، شامل کیفیت عالی و ارزش اقتصادی و لذت رانندگی در محصولات این شرکت هستند.

علاوه‌بر تفسیرهای متعدد از حالت ظاهری لوگو تویوتا، به‌راحتی می‌توان تک‌تک حروف TOYOTA را در لوگو بیضی‌شکل شرکت تشخیص داد. با نگاه گذرا و از فاصله‌ی دورتر هم، برجستگی حرف T در این نماد تجاری دیده می‌شود.

تویوتا قبل از جنگ جهانی دوم

ازنظر سابقه‌ی فعالیت، تویوتا در گروه قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا قرار نمی‌گیرد. بسیاری از برندهای مشهور آلمانی و آمریکایی قدمتی بیشتر از ۱۰۰ سال دارند؛ اما تویوتا سال ۱۹۳۷ تأسیس شد. این غول خودروسازی ژاپن و جهان هنوزهم زیرمجموعه‌ای از هولدینگ تویودا است که در زمان تأسیس، مالک کارخانه‌های پارچه‌بافی و نساجی بود.

تویوتا

یک سال قبل از ثبت شرکت تویوتا، اولین خودرو با کد AA ساخته شد. این محصول از کرایسلر دسوتو (DeSoto Airflow) الهام گرفته شده بود. این خودرو با مدل AB همراه سقف پارچه‌ای جمع‌شونده هم تولید شد. تویوتا مدل AA و AB از پیشرانه‌ی ساخت مهندسان تویودا استفاده می‌کردند که با نام تایپ A در تاریخ ژاپن شناخته می‌شود. این نمونه با آرایش ۶ سیلندر خطی و حجم ۳.۴ لیتر، قدرت ۶۲ اسب‌بخار فراهم می‌کرد. درحقیقت، پیشرانه‌ی خودرو AA در بخش مکانیکی الهام‌گرفته از موتور مشابه ساخت شورولت و در بحث سیستم الکتریکی، مشابه پیشرانه‌ی فورد بود. درمجموع، ۱,۴۰۰ تویوتا AA و ۳۵۳ دستگاه مدل AB تا سال ۱۹۴۳ ساخته شد. فرمان همگی این خودروها در سمت راست قرار داشت و در سال‌های بعد از ۱۹۴۰، با پیشرانه‌ی ۶ سیندر ۲.۳ لیتری ۲M تولید شدند که حجم ۲.۳ لیتر و قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار داشت.

تویوتا مثل دیگر صنایع ژاپن، سال‌های سخت جنگ جهانی دوم را با خدمت به ارتش امپراتوری سپری کرد. تا پایان جنگ در سال ۱۹۴۵، کامیون‌های سبک نظامی مهم‌ترین محصول تویوتا بودند. به‌دلیل کمبودهای صنعتی و فشار اقتصادی حاکم بر ژاپن، بسیاری از کامیون‌های تویوتا در جنگ جهانی دوم، فارغ از بسیاری از تجهیزات فنی و ظاهری موردنیاز خود تولید می‌شدند. این محصولات با اتاق چوبی و یک چراغ در مرکز، متفاوت از کامیون‌های نظامی دشمنان ژاپن بودند.

بنابر اسناد منتشرشده‌ی کشورهای موسوم به متحدین (آمریکا، شوروی، بریتانیا و چین) در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، برنامه‌ی کاملی برای بمباران منطقه‌ی ناگویا و کارخانه‌های تویوتا وجود داشت که پس از بمباران اتمی ژاپن و تسلیم‌شدن این کشور اجرا نشد. چنین عملیاتی می‌توانست به ورشکستگی کامل صنایع تویودا و خودروسازی تویوتا منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 4 =