تاریخچه برند تویوتا (قسمت دوم)

در قسمت اول این تاریخچه با برخی از عناوین مانند توضیحاتی در مورد خاندان تویودا، نماد تجاری تویوتا، رزومه این شرکت قبل از شروع جنگ جهانی دوم  آشنا شدید و حال به وضعیت این شرکت بعد از جنگ می پردازیم. با امداد خودرو ۳۵۱۰ همراه باشید…

تویوتا پس از جنگ جهانی دوم

بعد از جنگ جهانی دوم، تولید خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت مناسب اوضاع اقتصادی ژاپن در آن زمان، مهم‌ترین هدف تویوتا بود. این مدل‌ها اصطلاحا تویوپت نام گرفتند. 

تویوتا

اولین محصول از سری تویوپت مدل SA بود که علاوه‌بر ظاهر متفاوت از خودروهای پیشین تویوتا، با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر در سال ۱۹۴۷ ارائه می‌شود. بدنه‌ی SA مشابه فولکس واگن بیتل (قورباغه) بود و از موتور تایپ S استفاده می‌کرد که حجم ۹۹۵ سی‌سی و قدرت ۲۷ اسب‌بخار داشت. بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۲، حدود ۲۰۰ دستگاه تویوپت SA ساخته شد. در همان دوران، پلتفرم SA و پیشرانه‌ی یک‌لیتری تایپ S برای ساخت وانت تویوپت SB هم استفاده شد.

مقالات مرتبط :

جنگ کره و فروش محصول به ارتش آمریکا

شروع دهه‌ی ۱۹۵۰ با تشدید مشکلات اقتصادی ژاپن که در جنگ جهانی دوم شکست خورده بود، وضعیت دشواری برای تویوتا پدید آورد. به‌عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان اقتصادی، جنگ در شبه‌جزیره‌ی کره بین نیروهای شمالی و جنوبی این کشور، در بهترین زمان برای تویوتا اتفاق افتاد و به رونق خودروسازی در ژاپن منجر شد.

با شروع جنگ کره، نیروهای آمریکایی به حمایت از جمهوری کره (کره‌جنوبی) برخاستند تا درمقابل دولت کومونیستی جمهوری خلق کره (کره‌شمالی) با حمایت چین و شوروی ایستادگی کنند. ارتش آمریکا در سال ۱۹۵۰، سفارش ساخت ۵,۰۰۰ کامیون به تویوتا داد؛ درحالی‌که سال قبل از آن، تویوتا فقط ۳۰۰ کامیون تولید کرده بود. این قرارداد سرمایه‌ی لازم برای توسعه‌ی خودروسازی تویوتا و بازسازی کارخانه‌های آن را فراهم کرد.

توسعه‌ی مدل‌های تویوپت در ۱۹۵۵

بعد از سفرهای متعدد مدیران تویوتا به آمریکا و اثبات عقب‌ماندگی خودروسازی تویوتا در‌مقایسه‌با برندهایی مثل فورد، تحول در خطوط تولید و محصولات ژاپنی آغاز شد.

سال ۱۹۵۳، تویوپت RH با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری و قدرت ۶۰ اسب‌بخار تولید شد و حتی پلیس ژاپن از آن استفاده کرد. نسل اول تویوتا کرون و کورونا که بعدها پایه‌گذار سدان پرفروش کمری در دهه‌ی ۱۹۸۰ شدند، به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۷ تولید شدند. کرون با ظاهر الهام‌گرفته از فورد ورسایلز (Versailles) و سیمکا وادت (SimcaVedette)، اولین محصول تویوتا در بازار آمریکا و اروپا بود. کورونا هم با ابعاد کوچک‌تر درمقایسه‌با کرون، مشابه فورد ۱۹۴۹ به‌نظر می‌رسید و اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰، چهره‌ی قدیمی داشت.

دهه‌ی ۱۹۶۰ و تأسیس کارخانه در خارج از ژاپن

اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰، نمایندگی‌های فروش و تعمیر محصولات تویوتا در کشورهای دوردست فعالیت می‌کردند. این موقعیت مدیران تویوتا را به‌فکر افتتاح کارخانه در بازارهای جدید انداخت تا ضمن نزدیک‌کردن محل عرضه و تقاضا، از نیروی کار ارزان‌قیمت و مشوق‌های اقتصادی در نقاط مختلف دنیا استفاده کنند. با این رویه، اولین خطِ‌تولید خارجی تویوتا سال ۱۹۵۹ در برزیل افتتاح شد.

اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰، تولید تویوتا به یک‌میلیون دستگاه رسیده بود؛ اما سهم بازارهای خارجی از محصولات تویوتا کمتر از ۱۰,۰۰۰ دستگاه بود. سال ۱۹۶۰، مرکز تحقیق و توسعه‌ی تویوتا در تایلند تأسیس شد که محل مناسبی برای پیش‌تولید و آزمایش مدل‌های جدید بود. سال ۱۹۶۳، فعالیت کارخانه‌ی تویوتا در استرالیا آغاز شد تا مهم‌ترین تولید‌کننده‌ی این شرکت خارج از ژاپن باشد. خیلی زود، استرالیا به بزرگ‌ترین بازار غیرژاپنی تویوتا تبدیل شد. اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰، جشن تولید ۱۰ میلیون خودرو تویوتا برگزار شد؛ درحالی‌که یک‌میلیون دستگاه از آن‌ها در خارج از ژاپن وجود داشت.

اولین مدل اسپرت تویوتا

تا سال ۱۹۶۵، تمامی خودروهای تویوتا با بدنه‌ی چهاردر تولید می‌شدند. اسپرت ۸۰۰ با کد UP15 اولین محصول این خودروساز بود که بدنه‌ی دودر و کوپه داشت. در آن زمان، مدل پابلیکا به‌لطف اندازه‌ی کوچک و قیمت اقتصادی، پرفروش‌ترین محصول تویوتا در بازار ژاپن بود. به‌همین‌دلیل، نسخه‌ی اسپرت و دودر براساس پابلیکا شکل گرفت. نسخه‌ی پیش‌تولید ساخت ۱۹۶۲ پابلیکا اسپرت نام داشت و از پیشرانه‌ی ۲ سیلندر ۷۰۰ سی‌سی بهره می‌برد.

تویوتا پابلیکا

نسخه‌نهایی با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر ۸۰۰ سی‌سی به‌همراه کاربراتورهای دوگانه، اسپرت ۸۰۰ نام گرفت و در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد. این خودرو پاسخی به هوندا S500 و داتسون فیرلیدی (Fairlady) و دایهاتسو کمپاینو (Compagno) بود که قبل از تویوتا به‌عنوان مدل‌های اسپرت ارزان‌قیمت و کوچک‌جثه بازار ژاپن را تسخیر کرده بودند. تویوتا اسپرت ۸۰۰ مدتی بعد با نام مخفف تویوتا ۸ مشهور شد.

آیرودینامیک بسیار خوب اولین خودرو تویوتا حاصل مهندسی تاتسو هاسه‌گاوا (Tatsuo Hasegawa) بود که سابقه‌ی طراحی هواپیمای جنگی مشهور ژاپن به‌نام Ki-94 را در جنگ جهانی دوم داشت. اسپرت ۸۰۰ با وزن خالص ۵۸۰ کیلوگرم و پیشرانه‌ی ۴۰ اسب‌بخار، شتاب‌گیری مناسبی تا سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت داشت و می‌توانست به نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

تویوتا پابلیکا

این خودرو اولین نمونه‌ی پرتیراژ در جهان بود که سقف فلزی آن برداشته می‌شد و داخل صندوق عقب جای می‌گرفت. چنین ترفندی را سال ۱۹۶۶ پورشه در مدل‌های تارگا استفاده کرد. بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹، بیش از ۳,۱۰۰ دستگاه تویوتا اسپرت ۸۰۰ تولید شد تا شرکت سازنده توجه بیشتری به مدل‌های دودر کوپه نشان دهد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =